Kierunek
Mechanika i budowa maszyn

Typ studiów: studia I stopnia
Język: polski,
Czas trwania: 4 lata
Forma: Studia niestacjonarne
Tytuł: inżynier
Terminy: 04.05.2020 r. do 20.01.2021 r.

rekrutacja od 04.05.2020 r. do 20.01.2021 r.
Specjalność
studia 4-letnie (4 sesje zjazdowe), specjalność:
– eksploatacja siłowni okrętowych
Opis
Studiując na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn poznaje się kwestie umożliwiające bieżącą obsługę, zarządzanie oraz diagnozowanie urządzeń typowych dla siłowni okrętowej. Daje to absolwentom możliwość wyboru miejsca pracy począwszy od typowej ścieżki kariery w charakterze członka załogi statku, poprzez pracę w firmach naprawczo-serwisowych, na założeniu własnej działalności gospodarczej kończąc. W trakcie studiów student nabywa kwalifikacji w zakresie obsługiwania siłowni okrętowych. Kwalifikacje te po uzupełnieniu wymaganej praktyki zostają potwierdzone dyplomem oficera mechanika wachtowego wydanym przez odpowiedni organ administracji morskiej, pozwalając na pracę w składzie członków załóg obiektów pływających jako oficer mechanik okrętowy. Podczas studiów studentom przekazywana jest wiedza z zakresu organizowania, zarządzania i wykonywania remontów urządzeń energetycznych, instalacji przemysłowych, instalacji chłodniczych oraz instalacji recyclingowych. Studenci uczeni są zasad pracy w zespole, zasad funkcjonowania służb technicznych, towarzystw klasyfikacyjnych, służb dozoru technicznego armatorów, organów dozoru technicznego. Studenci uczą się koordynacji prac związanych z przebiegiem procesu eksploatacji urządzeń oraz nabywają umiejętności z zakresu prac wspomagających projektowanie prostych zadań inżynierskich, dobór materiałów inżynierskich stosowanych jako elementy maszyn oraz nadzór nad ich eksploatacją w stoczniach oraz zakładach produkcyjnych i remontowych.
Argumenty
Niezależnie od rozwoju autonomicznych jednostek transportowych, automatyzacji urządzeń energetycznych, czy też wdrażania technik komputerowych z zakresu Sztucznej Inteligencji nie zniknie potrzeba utrzymywania stanu technicznego tych urządzeń na właściwym poziomie. Mówiąc w skrócie ktoś będzie musiał umieć te urządzenia naprawiać.
Zdobyte podczas studiów kwalifikacje można wykorzystywać w różnych obszarach gospodarki, od szeroko rozumianej gospodarki morskiej, poprzez energetykę, przemysł wydobywczy, itp. zatem wraz z rozwojem zainteresowań, zmianami koniunktury oraz na skutek wpływu czynników zewnętrznych istnieje możliwość zmiany miejsca pracy zapewniając wykorzystanie w dalszym ciągu wiedzy zdobytej podczas studiów.
Program kształcenia zapewnia realizację szkolenia na poziomie operacyjnym – pozwalając po ukończeniu studiów i uzupełnieniu praktyki na uzyskanie najniższych kwalifikacji oficerskich w Dziale Maszynowym. Program ten zapewnia również realizację szkolenia na poziomie zarządzania – pozwalając po dalszym uzupełnieniu praktyki i zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na uzyskanie dyplomu drugiego oficera mechanika okrętowego. Dzieje się tak bez konieczności uczęszczania na półroczny kurs kwalifikacyjny stanowiący dla osób pracujących pewne wyzwanie finansowo-logistyczne.
Praca
Absolwenci uzyskując kwalifikacje pierwszego stopnia, otrzymują tytuł zawodowy inżyniera oraz uprawnienia do uzyskania dyplomu mechanika okrętowego na poziomie operacyjnym, na podstawie odrębnych przepisów. Losy dotychczasowych absolwentów wykazują, że potrafią oni dobrze funkcjonować nie tylko w obszarach specyficznych dla gospodarki morskiej, ale również w energetyce, przemyśle wydobywczym, czy też przemyśle przetwórczo-chemicznym, wszędzie tam, gdzie potrzebne są wiedza i umiejętności z zakresu eksploatacji, diagnostyki i napraw urządzeń mechanicznych.
Program studiów
KIERUNEK: MECHANIKA I BUDOWA MASZYN
studia 4-letnie (4 sesje zjazdowe), specjalności:
- eksploatacja siłowni okrętowych (ESO)
Kierunki dyplomowania:
- układy napędowe z silnikami tłokowymi
- napędy turbinowe
- eksploatacja zbiornikowców
- eksploatacja chemikaliowców
- eksploatacja chłodnicowców
- eksploatacja gazowców
- komputerowe systemy sterowania siłownią okrętową
- elektroenergetyka okrętowa i systemy sterowania
Absolwent specjalności eksploatacja siłowni okrętowych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może pracować jako oficer mechanik na statkach lub być zatrudniony w stoczniach remontowych oraz w działach utrzymania ruchu takich przedsiębiorstw jak: elektrociepłownie, papiernie, huty, porty, oczyszczalnie ścieków, przepompownie. Może pracować w służbach nadzoru technicznego armatorów, w służbach towarzystw klasyfikacyjnych i służbach dozoru technicznego zakładów przemysłowych, w serwisach technicznych firm przemysłu maszynowego, w administracji morskiej, w jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych związanych z przemysłem okrętowym i maszynowym, w firmach konsultacyjnych i doradztwa przemysłu maszynowego.
- podanie o przyjęcie na studia
- ankietę osobową
- zobowiązanie
- poświadczoną przez uczelnie kopię świadectwa dojrzałości1 (oryginał lub odpis do wglądu)
- morskie świadectwo zdrowia (jeżeli brak morskiego świadectwa patrz : badania)
- dwie fotografie o wymiarach 3,5cm x 4,5cm (fotografie powinny być jednakowe, aktualne, wyraźne, przedstawiające osobę: bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, głowa w lewym półprofilu z widocznym całym lewym uchem, równomiernie oświetlona twarz) oraz w formie elektronicznej (jako załącznik podczas rejestracji na stronie internetowej Uczelni w zakładce – REKRUTACJA); Jeżeli będzie problem z dodaniem zdjęcia, zamieści je komisja rekrutacyjna.
- dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85,00 złotych (osiemdziesiąt pięć złotych) na konto Bank Pekao SA VII O/Szczecin 16 1240 1864 1111 0000 2205 5615
- dowód osobisty do wglądu
- kandydat składający dokumenty na dwa kierunki w ramach Wydziału składa jedno podanie, na którym wskazuje kierunek pierwszego wyboru oraz kierunek alternatywny.
- Kandydat musi dostarczyć dokumenty rekrutacyjne: osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej.
Pliki do pobrania
Podanie o przyjęcie na studia | ![]() |
Ankieta osobowa | ![]() |
Ankieta dla kandydatów na studia w Akademii Morskiej w Szczecinie | ![]() |
Zobowiązanie umundurowanie | ![]() |
Klauzula informacyjna RODO | ![]() |
The information clause GDPR | ![]() |
Bank Pekao SA VII O/Szczecin
16 1240 1864 1111 0000 2205 5615
Opłata za naukę:
- obywatele polscy - 2 950 zł/rok
- cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) – 2 950 zł/rok
- cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności - 9 000 zł/rok
ul. Willowa 2
pok. 103
czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.00
telefony: 91 48 09 512, 91 48 09 513, 91 48 09 380, 91 48 09 594
e-mail: dm@am.szczecin.pl
Informacje dotyczące rekrutacji na studia zostaną podane na tablicy ogłoszeń dziekanatów poszczególnych wydziałów.
Wyniki rekrutacji kandydaci mogą sprawdzić poprzez stronę internetową uczelni w zakładce REKRUTACJA, wprowadzając PESEL. Będą również powiadamiani listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, wysłanym na adres korespondencyjny wskazany przez kandydata w trakcie rekrutacji.
Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną komisji rekrutacyjnej mają prawo do wniesienia odwołania do Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji, za pośrednictwem komisji rekrutacyjnej (dotyczy obywateli polskich).
Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną Rektora mają prawo do wniesienia do Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji (dotyczy cudzoziemców).
Kandydaci na studia I stopnia na kierunek mechanika i budowa maszyn składają w wyznaczonym terminie do komisji rekrutacyjnych lub w przypadku cudzoziemców do osób upoważnionych przez Rektora w Dziale ds. Obcokrajowców i Wymiany Międzynarodowej:
Morskie świadectwo zdrowia zgodne z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006 lub zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na ww. kierunku
Kandydaci, którzy nie posiadają morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006, będą skierowani w trakcie postępowania rekrutacyjnego na badania lekarskie celem uzyskania zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na danym kierunku.
Dodatkowo kandydaci, którzy nie posiadają morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006, na ich wniosek, będą skierowani w trakcie postępowania rekrutacyjnego na odpłatne, badania lekarskie w celu uzyskania morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006;
Badania przeprowadzane są w Przychodni Portowej w Szczecinie, przy ul. Starzyńskiego 9 oraz przy ul. Energetyków 2.
Kandydaci po otrzymaniu skierowania zgłaszają się na badania lekarskie w dniach od 06.05.2020 r. do 16.12.2020 r.
Warunkiem przystąpienia do badań lekarskich jest uiszczenie opłaty rekrutacyjnej i złożenie dokumentów oraz zarejestrowanie się poprzez stronę internetową Uczelni w zakładce – REKRUTACJA.
Kandydaci, którzy nie posiadają książeczki sanitarno-epidemiologicznej będą skierowani w trakcie studiów na obowiązkowe badania.
Badania lekarskie trwają około 3 dni roboczych. Na czas badań istnieje możliwość odpłatnego zakwaterowania w akademiku AM.