Kierunek

Mechanika
i budowa maszyn

Wydział Mechaniczny
Wydział: Wydział Mechaniczny
Typ studiów: studia I stopnia
Język: angielski, polski,
Czas trwania: 4-letnie - 8 semestrów (7 semestrów nauki + 1 semestr praktyk)
Forma: Studia stacjonarne
Tytuł: inżynier
Terminy: do 30.09.

Rejestracja i składanie dokumentów:

  • studia w jęz. polskim do 30.09. do godz 14.00, (wyniki zostaną podane o godz. 15.00)
  • studia w jęz. angielskim do 30.09.20

zapraszamy do rejestracji on line już teraz - REKRUTACJA ON LINE 

Komplet dokumentów rekrutacyjnych kandydat może dostarczyć osobiście, przesłać za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Zwiększone limity przyjęć (spełnienie wymogów rekrutacyjnych jest równoznaczne z przyjęciem na studia).

                                             Limity przyjęć: brak (spełnienie wymogów rekrutacyjnych jest równoznaczne z przyjęciem na studia)

Informator dla kandydatów na studia w roku akademickim 2020/2021 w Akademii Morskiej w Szczecinie
Warunki i tryb rekrutacji na studia 2020/2021

Specjalność

WSZYSTKIE wymienione specjalności pozwalają po studiach kontynuować karierę na lądzie (tytuł inżyniera) oraz morzu (dyplom oficera):

Specjalności dające możliwość pracy na MORZU i LĄDZIE:

  • eksploatacja siłowni okrętowych (ESO)
  • diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych (DiRMiUO)
  • eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych (ESOiJM)

Specjalności dające możliwość pracy na LĄDZIE:

  • technika chłodnicza i klimatyzacyjna (TCHi K)
  • technologia i technika recyklingu (TiTR)
  • diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych (DiRSW)

 

Specjalność obierana jest na 2 semestrze, obowiązuje od 3 semestru

Opis

Studiując na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn poznaje się kwestie umożliwiające bieżącą obsługę, zarządzanie oraz diagnozowanie urządzeń typowych dla siłowni okrętowej. Daje to absolwentom możliwość wyboru miejsca pracy począwszy od typowej ścieżki kariery w charakterze członka załogi statku, poprzez pracę w firmach naprawczo-serwisowych, na założeniu własnej działalności gospodarczej kończąc. W trakcie studiów student nabywa kwalifikacji w zakresie obsługiwania siłowni okrętowych. Kwalifikacje te po uzupełnieniu wymaganej praktyki zostają potwierdzone dyplomem oficera mechanika wachtowego wydanym przez odpowiedni organ administracji morskiej, pozwalając na pracę w składzie członków załóg obiektów pływających jako oficer mechanik okrętowy. Podczas studiów studentom przekazywana jest wiedza z zakresu organizowania, zarządzania i wykonywania remontów urządzeń energetycznych, instalacji przemysłowych, instalacji chłodniczych oraz instalacji recyclingowych. Studenci uczeni są zasad pracy w zespole, zasad funkcjonowania służb technicznych, towarzystw klasyfikacyjnych, służb dozoru technicznego armatorów, organów dozoru technicznego. Studenci uczą się koordynacji prac związanych z przebiegiem procesu eksploatacji urządzeń oraz nabywają umiejętności z zakresu prac wspomagających projektowanie prostych zadań inżynierskich, dobór materiałów inżynierskich stosowanych jako elementy maszyn oraz nadzór nad ich eksploatacją w stoczniach oraz zakładach produkcyjnych i remontowych.

Argumenty

Niezależnie od rozwoju autonomicznych jednostek transportowych, automatyzacji urządzeń energetycznych, czy też wdrażania technik komputerowych z zakresu Sztucznej Inteligencji nie zniknie potrzeba utrzymywania stanu technicznego tych urządzeń na właściwym poziomie. Mówiąc w skrócie ktoś będzie musiał umieć te urządzenia naprawiać.

Zdobyte podczas studiów kwalifikacje można wykorzystywać w różnych obszarach gospodarki, od szeroko rozumianej gospodarki morskiej, poprzez energetykę, przemysł wydobywczy, itp. zatem wraz z rozwojem zainteresowań, zmianami koniunktury oraz na skutek wpływu czynników zewnętrznych istnieje możliwość zmiany miejsca pracy zapewniając wykorzystanie w dalszym ciągu wiedzy zdobytej podczas studiów.

Program kształcenia zapewnia realizację szkolenia na poziomie operacyjnym – pozwalając po ukończeniu studiów i uzupełnieniu praktyki na uzyskanie najniższych kwalifikacji oficerskich w Dziale Maszynowym. Program ten zapewnia również realizację szkolenia na poziomie zarządzania – pozwalając po dalszym uzupełnieniu praktyki i zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na uzyskanie dyplomu drugiego oficera mechanika okrętowego. Dzieje się tak bez konieczności uczęszczania na półroczny kurs kwalifikacyjny stanowiący dla osób pracujących pewne wyzwanie finansowo-logistyczne.

Praca

Absolwenci uzyskując kwalifikacje pierwszego stopnia, otrzymują tytuł zawodowy inżyniera oraz uprawnienia do uzyskania dyplomu mechanika okrętowego na poziomie operacyjnym, na podstawie odrębnych przepisów. Losy dotychczasowych absolwentów wykazują, że potrafią oni dobrze funkcjonować nie tylko w obszarach specyficznych dla gospodarki morskiej, ale również w energetyce, przemyśle wydobywczym, czy też przemyśle przetwórczo-chemicznym, wszędzie tam, gdzie potrzebne są wiedza i umiejętności z zakresu eksploatacji, diagnostyki i napraw urządzeń mechanicznych.

Program studiów

KIERUNEK: MECHANIKA I BUDOWA MASZYN

Specjalności dające możliwość pracy na MORZU i LĄDZIE:

  • eksploatacja siłowni okrętowych (ESO)
  • diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych (DiRMiUO)
  • eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych (ESOiJM)

Specjalności dające możliwość pracy na LĄDZIE:

  • technika chłodnicza i klimatyzacyjna (TCHi K)
  • technologia i technika recyklingu (TiTR)
  • diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych (DiRSW)

Absolwent specjalności eksploatacja siłowni okrętowych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może pracować jako oficer mechanik na statkach lub być zatrudniony w stoczniach remontowych oraz w działach utrzymania ruchu takich przedsiębiorstw jak: elektrociepłownie, papiernie, huty, porty, oczyszczalnie ścieków, przepompownie. Może pracować w służbach nadzoru technicznego armatorów, w służbach towarzystw klasyfikacyjnych i służbach dozoru technicznego zakładów przemysłowych, w serwisach technicznych firm przemysłu maszynowego, w administracji morskiej, w jednostkach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych związanych z przemysłem okrętowym i maszynowym, w firmach konsultacyjnych i doradztwa przemysłu maszynowego.
Absolwent specjalności diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może pracować na statkach lub być zatrudniony w charakterze rzeczoznawcy i inspektora towarzystwa klasyfikacyjnego, jako specjalista w stoczniach i zakładach remontowych zarówno przemysłu okrętowego, jak i w energetyce przemysłowej, w przedsiębiorstwach magazynowania, przeładunku, transportu i przesyłu nośników energii, np. w terminalach LNG oraz w zakładach związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska, na przykład w oczyszczalniach ścieków i przepompowniach czynników technologicznych.
Absolwent specjalności diagnostyka i remonty siłowni wiatrowych posiada umiejętności niezbędne do zrozumienia zagadnień z zakresu budowy, wytwarzania i eksploatacji maszyn. Może być zatrudniony w zakładach wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii oraz w przedsiębiorstwach energetyki odnawialnej, nadzoru eksploatacji siłowni wiatrowych morskich i lądowych, w zakładach produkujących urządzenia elektryczne, w elektrowniach i elektrociepłowniach, w firmach produkujących konstrukcje wsporcze, osprzęt, urządzenia i układy izolacyjne.
Absolwent specjalności eksploatacja okrętowych urządzeń napędowych i elektroenergetycznych po uzyskaniu dyplomu oficera mechanika wachtowego może być zatrudniony jako oficer mechanik na statku, w służbach dozoru technicznego armatorów, towarzystw klasyfikacyjnych i przedsiębiorstw przemysłu energetycznego.
Absolwent specjalności eksploatacja siłowni okrętowych i jachtów motorowych po uzyskaniu dyplomu jest przygotowany do nadzorowania i eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych oraz bezpiecznej pracy na statkach lub jachtach motorowych w charakterze oficera mechanika. Może być zatrudniony w stoczniach produkcyjnych i remontowych, w służbach nadzoru technicznego, administracji morskiej, w firmach serwisowych, projektowych i technologicznych, związanych z budową, wyposażeniem i eksploatacją statków i jachtów oraz w zakładach przemysłu maszynowego.
Absolwent specjalności technika chłodnicza i klimatyzacyjna będzie dysponował wiedzą w zakresie chłodnictwa, klimatyzacji, kogeneracji, nowoczesnych technik pomiarowych i systemów automatyki pomiarowej, wymiany ciepła, ochrony środowiska, transportu morskiego gazów skroplonych, budowy i eksploatacji instalacji niskotemperaturowych, procesów technologicznych w instalacjach gazów skroplonych. Absolwent będzie przygotowany do działalności w sferze: projektowania, zastosowania i eksploatacji chłodniczych, klimatyzacyjnych, wentylacyjnych systemów technicznych oraz obsługi technologicznej.

Absolwent specjalności technologia i technika recyklingu będzie posiadał wiedzę dotyczącą technicznych aspektów procesów związanych z recyklingiem urządzeń technicznych wycofywanych z eksploatacji, konstrukcji budowlanych, energetycznych, przemysłowych instalacji  chemicznych  i petrochemicznych  itp. Przygotowany  jest  do  pracy w  specjalistycznych  przedsiębiorstwach  recyklingowych  oraz  posiada  niezbędne  umiejętności  w zakresie  organizacji  i nadzoru  procesów  recyklingu:  przetwarzania,  utylizacji,  odzysku,  regeneracji.

Kandydaci składają następujące dokumenty, które można pobrać pdf
  1. podanie o przyjęcie na studia
  2. ankietę osobową
  3. zobowiązanie
  4. poświadczoną przez uczelnie kopię świadectwa dojrzałości1 (oryginał lub odpis do wglądu)
  5. morskie świadectwo zdrowia (jeżeli brak morskiego świadectwa patrz : badania)
  6. dwie fotografie o wymiarach 3,5cm x 4,5cm (fotografie powinny być jednakowe, aktualne, wyraźne, przedstawiające osobę: bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, głowa w lewym półprofilu z widocznym całym lewym uchem, równomiernie oświetlona twarz) oraz w formie elektronicznej (jako załącznik podczas rejestracji na stronie internetowej Uczelni w zakładce – REKRUTACJA); Jeżeli będzie problem z dodaniem zdjęcia, zamieści je komisja rekrutacyjna. 
  7. dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85,00 złotych (osiemdziesiąt pięć złotych) na konto Bank Pekao SA VII O/Szczecin 16 1240 1864 1111 0000 2205 5615
  8. dowód osobisty do wglądu 
  9. kandydat składający dokumenty na dwa kierunki w ramach Wydziału składa jedno podanie, na którym wskazuje kierunek pierwszego wyboru oraz kierunek alternatywny.
  10. Kandydat musi dostarczyć dokumenty rekrutacyjne: osobiście,  za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej.
1 O przyjęcie na studia w Akademii Morskiej w Szczecinie mogą ubiegać się osoby posiadające świadectwo dojrzałości w rozumieniu art. 69.2 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce z dnia 20.07.2018 r.

 

Pliki do pobrania

Podanie o przyjęcie na studia
Ankieta osobowa
Ankieta dla kandydatów na studia w Akademii Morskiej w Szczecinie
Zobowiązanie umundurowanie
Klauzula informacyjna RODO
The information clause GDPR

 

Opłata rekrutacyjna: 85 zł, wpłaty można dokonać w kasie uczelni lub na konto Akademii Morskiej w Szczecinie: 

Bank Pekao SA VII O/Szczecin 
16 1240 1864 1111 0000 2205 5615

 


Opłata za naukę w języku polskim 

  • obywatele polscy – 0 zł 
  • cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności - 9 000 zł/rok 
  • cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO  na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) - 0 zł 

Opłata za naukę w języku angielskim 

  • obywatele polscy – 2 300 zł / rok 
  • cudzoziemcy wymienieni w art. 324 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Unia Europejska, Karta Polaka, Karta Stałego Pobytu, decyzja Konsula RP o polskim pochodzeniu, uchodźcy, Karta Pobytu Czasowego – łączenie rodzin, posiadacze certyfikatu PKPZJPjO  na poziomie min. C1, małżonek, dziecko lub rodzic obywatela RP mieszkający w Polsce) – 2 300 zł / rok 
  • cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej na zasadach odpłatności – 12 500 zł/rok
Dziekanat Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie

ul. Willowa 2
pok. 103

czynny od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.00

telefony: 91 48 09 512, 91 48 09 513, 91 48 09 380, 91 48 09 594
e-mail: dm@am.szczecin.pl
Rekrutację na studia przeprowadza Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna.

Informacje dotyczące rekrutacji na studia zostaną podane na tablicy ogłoszeń dziekanatów poszczególnych wydziałów.
Wyniki rekrutacji kandydaci mogą sprawdzić poprzez stronę internetową uczelni w zakładce REKRUTACJA, wprowadzając PESEL. Będą również powiadamiani listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, wysłanym na adres korespondencyjny wskazany przez kandydata w trakcie rekrutacji.

Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną komisji rekrutacyjnej mają prawo do wniesienia odwołania do Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji, za pośrednictwem komisji rekrutacyjnej (dotyczy obywateli polskich).

Kandydaci w stosunku, do których wydano odmowę przyjęcia na studia decyzją administracyjną Rektora mają prawo do wniesienia do Rektora Akademii Morskiej w Szczecinie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od otrzymania Decyzji (dotyczy cudzoziemców).
 
Informacje wynikające z warunków i trybów:

Kandydaci na studia I stopnia na kierunek mechanika i budowa maszyn składają w wyznaczonym terminie do komisji rekrutacyjnych lub w przypadku cudzoziemców do osób upoważnionych przez Rektora w Dziale ds. Obcokrajowców i Wymiany Międzynarodowej: 
  1. Morskie świadectwo zdrowia zgodne z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006 lub zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na ww. kierunku 
  2. Kandydaci, którzy nie posiadają morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006, będą skierowani w trakcie postępowania rekrutacyjnego na badania lekarskie celem uzyskania zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na danym kierunku.
  3. Dodatkowo kandydaci, którzy nie posiadają morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006, na ich wniosek, będą skierowani w trakcie postępowania rekrutacyjnego na odpłatne, badania lekarskie w celu uzyskania morskiego świadectwa zdrowia zgodnego z Konwencją STCW 1978 i MLC 2006; 
  4. Badania przeprowadzane są w Przychodni Portowej w Szczecinie, przy ul. Starzyńskiego 9 oraz przy ul. Energetyków 2.
  5. Kandydaci po otrzymaniu skierowania zgłaszają się na badania lekarskie w dniach od 06.05.2020 r. do 30.09.2020 r.
  6. Warunkiem przystąpienia do badań lekarskich jest uiszczenie opłaty rekrutacyjnej i złożenie dokumentów oraz  zarejestrowanie się poprzez stronę internetową Uczelni w zakładce – REKRUTACJA.
  7. Kandydaci, którzy nie posiadają książeczki sanitarno-epidemiologicznej będą skierowani w trakcie studiów na obowiązkowe badania.
  8. Badania lekarskie trwają około 3 dni roboczych. Na czas badań istnieje możliwość odpłatnego zakwaterowania w akademiku AM.
Aktualności związane z zagrożeniem epidemicznym:

Praktyka przygotowawcza odbywana w Ośrodku Szkoleniowym Ratownictwa Morskiego Akademii Morskiej w Szczecinie odbędzie się po zakończeniu rekrutacji oraz zniesieniu ograniczeń dotyczących szkoleń morskich w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Zaplanowane szkolenia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem metod, technik i zabezpieczeń zapewniających bezpieczeństwo uczestnikom.
W przypadku braku możliwości przeprowadzenia praktyki przygotowawczej przed rozpoczęciem roku akademickiego Rektor lub osoba upoważniona przez Rektora wyznaczy inny możliwy termin do zrealizowania tej praktyki.
Wszyscy kandydaci przyjęci na studia zostaną powiadomieni o terminie rozpoczęcia praktyki z odpowiednim wyprzedzeniem.
Cudzoziemcy, praktykę tę odbędą w terminie wskazanym przez Rektora lub przez osobę upoważnioną przez Rektora po rozpoczęciu roku akademickiego.

Informacje wynikające z warunków i trybów:
  1. Praktyka przygotowawcza odbywa się w Ośrodku Szkoleniowym Ratownictwa Morskiego Akademii Morskiej w Szczecinie (nie dotyczy cudzoziemców) i trwa 2 tygodnie.
  2. Dziekan wyznacza termin praktyki. Istnieje możliwość zmiany terminu po uprzednim złożeniu podania podczas składania dokumentów rekrutacyjnych.
  3. Osoby posiadające certyfikaty, które są ważne jeszcze 2 lata w momencie składania dokumentów rekrutacyjnych, mogą ubiegać się o zwolnienie z praktyki przygotowawczej, po uprzednim złożeniu podania podczas składania dokumentów rekrutacyjnych. Do podania trzeba dołączyć ksero certyfikatów.
  4. Na czas praktyki istnieje możliwość odpłatnego zakwaterowania w akademiku AM 
  5. Nieobecność na praktyce przygotowawczej bez usprawiedliwienia powoduje skreślenie z listy